Klubbhåndbok for

Sportsklubben Herd


Stiftet 1932



Sist revidert

November 2024
av
Styret i Sportsklubben Herd

Forord

Klubbhåndboken skal svare på de viktigste spørsmålene om klubben og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt i klubben. Den skal sikre at det er kontinuitet i det som bestemmes og gjøres.

Klubbhåndboken er laget av styret etter innspill fra, komiteer, utvalg, trenere, utøvere og foreldre i klubben.

Håndboken er et arbeidsverktøy for alle medlemmer, utøvere, foreldre, styret, utvalg, ansatte, trenere og dommere i vår klubb.

Håndboken skal benyttes til å forstå og kommunisere hva som er viktig i vår klubb, hvem vi er og hvilke målgruppe vi er til for.

Visjon og verdier

Sportsklubben Herd har klare verdier og målsetninger. Sentralt er å bidra til utvikling av gode mennesker. Mestring er et viktig mål for all vår sportslige og sosiale aktivitet og fellesskap. Derfor er vår visjon:

Ja, vi får det til!

 

Våre verdier:

Vi har utarbeidet verdier i samsvar med hva vi som Sportsklubben Herd ønsker å være. Våre verdier er:


Utvikling

  • Utvikle mennesket og fotballspilleren

  • Utvikle vennskap og sosial tilhørighet

  • Oppleve mestring


Respekt

  • Ha respekt for mennesker og omgivelsene rundt oss

  • Alltid ha fair play i fokus

  • Vi rydder etter oss


Inkludering

  • Flest mulig - lengst mulig

  • Trygghet for alle

Organisasjon

Styret

Styre og styreleder innehar det overordnede administrative og økonomiske ansvaret i klubben.

Årsmøte velger styret som består av 6 styremedlemmer og 2 varamedlemmer. Oppgaven til styret er å lede, organisere og sikre den daglige driften gjennom forsvarlig og kontinuerlig oppfølging av av klubb og daglig leder. Samt sørge for at klubbens mål og drift er i hht idrettens lovverk og rammevilkår.

  • Anlegg

  • Økonomi

  • Kvalitetsklubb

  • Klubbhåndbok

  • Mediehåndtering

  • Arrangement


Gå til side om Styret i Sportsklubben Herd.

Valgkomite

Velges av årsmøte og består av 2 personer.

Valgkomiteens oppgave er å finne gode kandidater til klubbens styre.

Medlemmer som velges av valgkomiteen må være personer som vil ta sin oppgave på fullt alvor og jobbe for en best mulig forvaltning av sportsklubben Herd.

Kontrollkomite

Velges av årsmøte og består av 2 personer.

Kontrollkomiteens oppgave er å påse at klubbens midler blir anvendt i henhold til lover og bestemmelser og at klubbens midler går til de aktivitetene som årsmøtet har fattet vedtak om.

Årsregnskapet skal gi et rettvisende bilde av Sportsklubben Herd sin drift.

Revisor

Sportsklubben Herd er lovpålagt å ha revisor:

Dale Revisjon AS

Org.nr. 988 419 435

 

Regnskapsfører

Sportsklubben Herd bruker følgende regnskapsfører:

Sydsæther Regnskap AS

Org.nr. 920 818 420

Ansatte

 

Daglig leder:

Innehar det daglige, administrative og økonomiske ansvaret i klubben.

Oppgavene til daglig leder ligger i egen arbeidsavtale forlagt av klubbens styre.

Daglig leder trenger ikke å utføre alle oppgaver selv, men skal påse at alle viktige oppgaver blir godt organisert, planlagt og gjennomført.I dette ligger det å sørge for at at ansvar for oppgaveutførelsen er plassert, og at oppgaven gjennomføres rettidig og i tråd med styrets føringer.

Sportslig leder:

Har det overordnede sportslige ansvaret i klubben og skal jobbe for at klubben når sine sportslige målsetninger. Han/hun skal kontinuerlig jobbe for å utvikle og implementere klubbens sportsplan og sørge for at NFF sine retningslinjer blir overholdt og fulgt. Samt følge opp hovedtrenere, trenere, bistå i ansettelse av trenere og utvikle sportslig kompetanse i klubben.

Se oversikt over fulltidsansatte i Sportsklubben Herd.

 

Hovedtrenere i Ungdomsfotball og Seniorfotball:

Har ansvar for å sikre at alle spillere har et godt sportslig tilbud, at de blir sett, får oppfølging og gode konstruktive tilbakemeldinger, ivaretaes på en god måte og at en kontinuerlig jobber etter klubbens visjon, målsetting og sportsplan.


Treningsveiledere i Barnefotballen:

Har ansvar for oppstart av idrettsskolene ved Åse og Lerstad når nye kull starter opp.

De skal være informative, veiledende, bidra til en god oppstart og finne ressursene som ligger i de ulike foreldregruppene.

I sportsklubben Herd skal de bidra inn mot trenerne på jente- og guttesiden som har etablert lag i klubben mellom 6-8 år. De skal være en veiledende støtte, samt sørge for at den blå tråden i sportsplanen følges.


Ansatt - drift og anlegg:

Daglig vedlikehold og enkel oppgradering.

Frivillige


Fair Play-ansvarlig

Har det overordnede ansvaret for å koordinere og implementere klubbens Fair-play arbeid i alle lag. Samt bistå medlemmer om uønskede hendelser oppstår og sikre at det meldes til NFFs varslings portal.

Les mer om Fair Play og vår kontaktperson.


Dommeransvarlig

Har ansvar for å rekruttere, videreutvikle og følge opp klubbens dommere.

Arrangere årlig klubbdommerkurs, sette opp dommere til kamper i barnefotballen og dommere til Herd cup i medio Juni. Det er viktig at det skapes et godt dommer- miljø i klubben.


Trenere

Er viktige rollemodeller som gjennom oppmuntring, motivasjon, allsidig aktivitet er ansvarlige for å formidle kunnskap om fotball og trening slik at spillernes ferdigheter og holdninger utvikles i tråd med klubbens verdier og sportsplan. I barnefotballen skal en være utviklingsorientert, ha fokus på idrettsglede, trygghet og fellesskap foran sportslige ambisjoner og resultater.


Lagledere

Har ansvar for det administrative rundt lag og koordinere med trener slik at spillere og foresatte får nødvendig informasjon om klubb, trening, kamper, oppgaver knyttet til arrangement og andre aktiviteter.

Sportslig utvalg

Sportslig Utvalgs ledes av Sportslig leder i klubben som har det overordnede sportslige ansvaret for trenere, samt å kontinuerlig bistå og utvikle den sportslige kompetansen i klubben.


Fiks-ansvarlig

Fiks er Norges fotballforbund informasjon og kommunikasjonssystem.

Fiks ansvarlig skal registrere klubbens spillere, trenere og ledere, samt å gi tilgang til de som skal bruke Fiks i regi av sin rolle i klubben.

Kvalitetsklubb- ansvarlig

Har ansvar for å sikre klubbens kvalitet og fokus etter kvalitetsklubbkonseptet, slik at klubben etterlever malene, planene og driver klubben i tråd med disse.


Politiattest ansvarlig

Ligger under Sportslig Leders ansvar.

Les mer om politiattest.


Komiteer

Sparebank 1 Herdcup

Komiteen har ansvar for drift og gjennomføring av klubbens egen cup, som avvikles i medio juni. Alle lag skal ha en representant i komiteen. Foreldre i barne- og ungdomsfotballen må bidra på oppgaver knyttet til cupen.


Sosialkomiteer

Disse ligger under de ulike aldersbestemte lag.

Medlemsskap

Barnefotball

5 - 12 år
Samarbeid med idrettsskole 5-8 år.
Banestørrelser: 3'-, 5'-, 7'- og 9'-er 

 

Ungdomsfotball

13 - 19 år
Ungdomsavdeling
Banestørrelser: 7'-, 9'- og 11'-er

 

Voksenfotball

Voksenavdeling
Banestørrelser: 7'-, 9'- og 11'-er


Oldboys/-girls

Voksenavdeling

Banestørrelser: 7'-er


Medlemskontigent og treningsavgifter blir vedtatt hvert år på årsmøte. Her er satsene for 2024:

Medlemskontigent 2024

  • Utøver kr. 780 ,- pr år (inkl www.fotballforsikring.no)

  • Familierabatt: maks kr. 1200,- pr familie pr år.

  • Trenere og lagledere kr. 50,- pr år (minstesats iht NIF)

  • Foresatte, kr. 200,- pr år (frivillig støttemedlem) - flere medlemmer i klubben gir økte støttemidler.

  • Faktureres i januar eller ved oppstart.


Treningsavgift 2024

  • 5-åringer og fram til skolestart - kun medlemsavgift.

  • Skolestart - til og med 12 år kr. 300,- pr måned

  • Ungdomsfotball 13-19 år kr. 500,- pr måned

  • Familirabatt - 25% for barn nr 2 og 50% for barn nr 3.

  • Faktureres februar til og med desember

Inkluderingsfondet - Herd for Alle

I samarbeid med Sparebank 1 og øvrige sponsorer har vi opprettet et fond for å sikre at ingen av våre medlemmer faller fra som følge av økonomiske årsaker.

Sportsklubben Herd setter av 5% av alle nåværende og framtidige sponsorinntekter til inkluderingsfondet "Herd for alle".

Les mer om inkluderingfondet til Sportsklubben Herd.

Nyttig for deg som spiller


Fotballforsikring

Alle spillere i Herd er forsikret gjennom norsk fotball sin forsikringsordning. Det ligger mer informasjon om denne her: http://www.fotball.no/nff/fotballforsikring/

Denne forsikringen gjør at du kan bruke Idrettens Skadetelefon på 02033. Der gir Norges Fotballforbund deg samme tilbud som til landslagspillerne, og du kan få tilgang til:

  • spesialister på fotballskader
  • helsepersonell med spesialkompetanse på fotball- og idrettsmedisin
  • bestilling av utredning og behandling
  • tilgjengelighet og oppfølging
  • utredning innen 24 timer (MR-undersøkelse)

Telefonen er åpen alle dager mellom kl.09.00 og 21.00.


Viktig – utvidet forsikring anbefales!


Vi anbefaler våre spillere å selv tegne en utvidet fotballforsikring. Fordelene er:

  • Behandlingsgaranti på 3 virkedager

  • Inntil 10.000 kr. til utredning og behandling (akutte- og belastningsskader)

  • Inntil 100.000 kr. til operasjon

  • Inntil 6.000 kr. til reisekostnader

  • MR innen 24 timer


Mer informasjon, samt link til bestilling:

http://www.fotball.no/nff/fotballforsikring/2011/Hvorfor-utvidet-forsikring/


Skadeforebygging og skadebehandling for Herd-spillere!

Herd ønsker å være en foregangsklubb også når det gjelder skadeforebygging og skadebehandling.

Nyttig for deg som forelder / foresatt

All viktig informasjon fra klubb og lag finner du på klubbens kommunikasjonskanal Hoopit og Herd.no

Foreldre i barne- og ungdomsfotballen forventes å bidra på oppgaver i forbindelse med Sparkebank 1 Herd Cup i juni, og to salgsdugnader, en vår og en høst.

Se foreldrevettregelene.

Praktiske nettsider og apper

Vi forsøker å ha så få informasjonskanaler som mulig. Her er de vi benytter for øyeblikket:

Hoopit

Klubbens offisielle system for kommunikasjon og informasjon til klubbens medlemmer, fakturering, treningstider, banekalender og påmeldinger til ulike arrangement.

 

herd.no

Vår nettside hvor du finner informasjon om hvordan du kan bli med i Herd, leie klubbhuset og annen nyttig informasjon om klubben.

 

Profixio.no

De fleste større cuper og turneringer benytter dette systemet for påmelding og informasjon om arrangementet.

MinFotball - app

Applikasjon hvor man kan søke opp og følge sine lag med oversikt over kamper og resultater.

Aktivitetstilbud

Sportsklubben Herd tilbyr fotballtrening for barn og voksne i alle aldre.

Her finner du oversikt over treningstider i Sportsklubben Herd.

 

Treninger

  • Treningstider tildeles 2 ganger pr år ( en for kampsesong / en utenfor sesong).

  • Lag i barneavdeling tildeles 1-3 økter à 1,5 pr uke og skal prioriteres på de tidlige øktene i hallen.

  • Husk dialog med idrettsskole og korpsene, Åse / Lerstad, når tider fastsettes.

  • Søknad leveres til administrasjon i god tid før tildeling - varsel kommer.

  • Oversikt over alle treninger finnes i banekalenderen i Hoopit.


Lag som trener sist er ansvarlig for å stenge/slukke i henhold til oppsatt liste. 

Husk at mål skal settes på plass!

Alle hjelper til med å holde anlegget ryddig!

Leggskinn skal benyttes av alle spillere, også ifm trening.

Garderober skal ryddes og kostes ifm trening og kamp - også gjeste- og dommergarderobe.

Vær oppmerksom på risiko for tyveri - verdisaker må ikke oppbevares i ulåste garderober. 

Alle ledere/trenere skal ha på Herd-klær i forbindelse med trening.

Møt opp godt forberedt og i god tid 😀


Kamper

  • Gode lag kan og bør meldes på en årsklasse opp - ikke minst om en kan stille flere lag.

  • Kun registrerte medlemmer i Herd er spilleberettiget. Kontingent og aktivavgift må være betalt.

  • Kontroller på forhånd at bane er reservert og dommer skaffet.

  • Ønsk gjestende lag og dommer velkommen på mail eller melding.

  • Kontroller at bane er merket opp og at nettet i målene er ok.

  • Etter kamp skal bane/garderober ryddes.

  • Alle trenere/ledere skal ha på Herd-klær til/fra kamper.

  • Som hjemmelag skal det stilles med kampvert. Kampvert skal bruke Fair Play-vest som henger på utstyrsloftet. Ta imot motstandere og dommere på en fin måte.

  • Begge lag skal ha innbytterbenk på samme side, og publikum skal stå på motsatt side - ihht NFF`s retningslinjer. Kampvert hjelper dommer med å følge opp dette.

  • Se ellers Instruks for kampavvikling i barnefotballen.

 

Løpende drift av laget - utstyr

Lagene får ved oppstart utlevert vester og medisinskrin fra klubben.

Opplegg for baller og kjegler - kontakt utstyrsgruppen/ansvarlig barnefotballen.

Øvrig utstyr ordner lagene selv.

Lagene får utlevert drakter ved oppstart.


Løpende drift av laget - økonomi

Klubben dekker:

  • seriepåmelding
  • påmelding lagsavgift til 2 stk cuper i året, inkl futsal
  • drakter
  • noe utstyr


Lagene dekker: 

  • reiseutgifter
  • dommerutgifter
  • sosiale aktiviteter
  • evt ekstra utstyr / cuper mm.

Lagskassen finansieres ved kiosksalg på kamper bane sør, evt salg av produkter, dugnader ol.

Klubben kan søke om støtte til NM nasjonale runder - søknad skal sendes i god tid. 

Ballhentere

  • Lagene stiller som ballhentere til seniorlagenes hjemmekamper, 1-2 kamper pr år.

  • Laget som er ballhenter på kamp stiller også med foreldre som drifter klubbkiosk.


Miniturnering

  • Arrangeres for lag som hører til idrettsskole og barnefotball opp tom 9 år.

  • 4 helger i løpet av året, 2 vårsesong og 2 høstsesong.

  • Kretsen setter opp hvilke lag som er ansvarlig for å arrangere.


Deltakelse på cuper

  • ha dialog med klubben rundt anbefalt cuper.

  • Ifm overnattingscuper skal regler utarbeides på forhånd - gjerne i samråd med foreldre/spillere. Dette bør dekke tid for legging/ro, avtaler når man forlater gruppen, rusmidler mm - samt konsekvenser ved brudd.


Viktige sportslige prinsipper

  • I barnefotballen skal alle ha mye spilletid og lag i kamp skal ikke “toppes” - Men; det SKAL differensieres på trening.

  • Klubben skal tilby både bredde og utvikling av talenter - alle skal ha et godt tilbud.

  • Det er egne retningslinjer for hospitering og spillerutvikling i klubbens sportsplan.

  • Det er viktig å unngå fastlåste grupper - la spillere med stor iver få prøve seg høyere opp. Det kan også hospiteres nedover i alderstrinn.

  • For annet utover dette vises til klubbens sportsplan.


Ellers verdt å vite

  • Klubben arrangerer jevnlig fotballskoler.

  • Alle medlemmer har 20% rabatt på utstyr hos Rongve i Breivika.

  • Klubben har mål om å tilby kurs når det gjelder; Ledere, Trenere, Dommere, Kosthold, Skadeforebygging, Hjertestarter, Nettside og Hoopit etc.

  • Lagene tildeles bur for oppbevaring av utstyr på loftet ved garderobene.

  • Klubbhuset kan benyttes til diverse samlinger for lagene - se “Klubbhus” på nettsiden.

Drift / Økonomi

 

Økonomiske prinsipp

Klubben skal ha en sunn økonomi. 

Alle grupper skal vise til et driftsresultat større eller lik 0.

Klubbens aktiviteter finansieres i hovedsak gjennom:

  • Treningsavgift og medlemskontigent

  • Sponsorinntekter

  • Sparebank 1 Herd Cup

  • Dugnad

  • Interne dugnader for de enkelte lag

  • Diverse gaver og tilskudd


Budsjett

  • Budsjettet er delt opp i flere avdelinger på den måten at Idrettsskolen utarbeider sitt eget budsjett og blir integrert i totalbudsjettet for klubben.

  • Budsjettet blir utarbeidet i samarbeid av daglig leder, styreleder og klubbens regnskapsfører.

  • Klubben skal ha fokus på å utarbeide et realistisk budsjett.

  • Kostnadsfokus er noe vi setter i høysete og har fokus på i hele verdikjeden i klubben.

  • Budsjettet er fast agenda på styremøter der det blir gjennomgått med tanke på avvik.


Regnskap

Klubben har i mange år brukt Moa Regnskap AS som regnskapsfører og samarbeidspartner. De har grunnet ressurssituasjonen i klubben tatt over flere av våre regnskapsoppgaver. Klubben benytter Dale Revisjon v/ Erik Dale som revisor.

  • Vi følger kontantprinsippet og Idrettens kontoplan, samt øvrige føringer etter god regnskapsskikk.

  • Vi får kontinuerlig regnskapsrapporter til administrasjonen som blir lagt fram for og gjennomgått av styret.


Økonomisk ansvar

Styret i klubben har det hele og fulle økonomiske ansvaret til enhver tid. Det er styret eller de som styret gir fullmakt til som kan inngå avtale på vegne av klubben.


I sportsklubben Herd er det daglig leder og styreleder som har prokura og signaturrett. Styret i klubben informeres fortløpende. Øvrige kontrakter med samarbeidspartnere har daglig leder og leder for styret fullmakter til å signere på klubbens vegne.

Informasjon / Kommunikasjon

Hvordan kommuniserer vi i Sportsklubben Herd.

Den viktigste kommunikasjonen i klubben er den som skjer internt. Det er gjennom god informasjon og kommunikasjon vi bygger kultur og fremstår som en helhetlig klubb som drar i samme retning. Våre verdier er inkludering, respekt og utvikling og vi ønsker at disse til enhver tid gjenspeiler vår kommunikasjon.

Sportsklubben Herd skal fremstå som et trygt og godt sted å være for alle medlemmer uavhengig av alder. Klubben skal til enhver tid kommunisere og informere og holde sine lag og medlemmer orientert i klubbens kanaler som er Herd.no og Hoopit.

Sportsklubben Herd / Hoopit

Hvert enkelt medlem er pliktig til å holde seg orientert og kjent med informasjonen som deles!

Kommunikasjon ut til media

Styreleder

Uttaler seg på vegne av klubbens styre som har det overordnede administrative ansvaret i klubben

Det kan være uttalelser som er knyttet til klubb og klubben som merkevare, styrebesluttninger, økonomi, politiske spørsmål, klubbens kriseteam og saker som omtales av riksmedia.

Daglig leder

Kan uttale seg om ansettelsesforhold, ansvarsfordeling i klubben, forhold knyttet til sponsorer, NFF, NIF og Norsk Toppfotball. Andre uttalelser kan gjøres, men etter avtale med styrets leder.

Sportslig Leder

Har det overordnede sportslige ansvaret for klubben og skal kunne gi generelle kommentarer om lag/klubb sine prestasjoner, og positive kommentarer på sportslige roller rundt lag. Kommunikasjon som gjelder andre forhold rundt lag, må være i dialog med hovedtrener.

Hovedtrenere

Uttaler seg om kamper, taktikk, spillesystem, spiller disposisjoner, sportslige forhold og strategi rundt lag, samt målsetninger, kampresultater, uttak og spilleroverganger. Hovedtrener kan delegere slike uttalelser til sportslig leder og andre i trenerapparatet om nødvendig.

Hovedtrener skal alltid varsles om medieutspill og uttalelser de kan tenkes å bli konfrontert med.

Spillergruppen

Det er avgjørende at spillerne kjenner til hva de kan uttale seg om. Spillergruppen bør fremstå samlet i møte med media og hver enkelt kan først og fremst uttale seg om egne prestasjoner.

Det er viktig at begrensningene på spillernes anledning til å uttale seg til media kompenseres med at det er lett for spillerne å ta opp saker med trenerteamet. For å unngå at spillerne går ut i media med uttalelser som er negative for klubben er det helt avgjørende at spillerne opplever at det i klubben er gode rutiner for å ta opp problematiske saker internt.

Det er viktig at journalistene i så stor grad som mulig opplever at de får svar når de henvender seg til Sportsklubben Herd. Samtidig er det de sportslige forpliktelsene som kommer først, når det er henvendelser knyttet til kamp og kamp gjennomføring. Journalister må respektere at disse forpliktelsene kommer før tilgjengeligheten for media.Det er imidlertid lov å si nei til mediehenvendelser, og det er helt greit å sette krav om når man ønsker å være tilgjengelig, og hva man ønsker å være med på. Klubbens opptreden i media er viktig i et markedsperspektiv. Sponsorene er opptatt av at spillere og ledere som bærer deres logo opptrer på en korrekt og presentabel måte og ikke minst at logoene eksponeres godt i forbindelse med avis og TV-opptredener. Og vi kan som klubb, legge til rette for dette med å vise:

  • god kroppsholdning som gjør at sponsorlogoene kommer tydeligere frem
  • bevissthet rundt fysisk plassering i forhold til kamera slik at sponsorlogoer eksponeres best mulig
  • insistere på at TV-intervjuer skal foretas foran intervjuvegg med sponsorlogoer

Ved mediehåndtering gjør en oppmerksom på viktigheten av riktig språkbruk.

Vær vennlig, høflig, imøtekommende, ta deg god tid og svar kun på det du har svar på.

Sosiale Medier

Det er viktig å presisere at klubb og alle personer tilknyttet klubben skal vise aktsomhet ved deltagelse i sosiale medier på vegne av Sportsklubben Herd. Klubben skal gjennom sine respektive lagledere godkjenne alle grupper, blogger og sider på sosiale medier som benytter klubbens navn, samt ha tilgang til disse.

Det er først i ungdomsfotballen en kan opprette sosiale plattformer knyttet til klubben.

Ingen skal uttrykke meninger om spillere, klubber, dommere eller andre knyttet til sitt engasjement rundt klubben. Tenk over at dine personlige synspunkter kan skade klubbens omdømme selv om ytringene ikke direkte gjelder klubben. Vær åpen og ærlig i alt du foretar deg som medlem av Sportsklubben Herd om temaer som angår klubben i sosiale medier. Det du ikke ville sagt om deg selv eller andre i en større forsamling av kjente og ukjente personer i den fysiske verden, bør du heller ikke publisere på nett/mobil. Sosiale medier kan være en arena for mobbing. Reager raskt dersom du ser at overtramp begås. Administratorer for de ulike sosiale plattformene som bærer klubbens navn må til enhver tid være bevisst retningslinjene for publisering av bilder.

KLUBB

Klubben informerer og orienterer som tidligere nevnt, sine medlemmer på Herd.no og Hoopit.

Herd.no er klubbens offisielle hjemmeside og informasjonskanalen ut. Hjemmesiden skal i tillegg til å være en informasjonskanal til klubbens medlemmer, bidra til rekruttering av nye medlemmer, øke klubbens markedsmessige verdi og gjøre klubben enda mer attraktiv for eksisterende og fremtidige sponsorer og samarbeidspartnere. Gjennom vår hjemmeside skal media oppfatte klubben som åpen, serviceorientert, imøtekommende, vise vår klubb som merkevare, bedre omdømme til lokalsamfunnet og bidra til mer fornøyde og stolte sponsorer.

I samarbeid med Sorentio AS har styret i Sportsklubben Herd fått på plass nye nettsider som publiseres våren 2025, slik at vi nettopp fronter oss på en best mulig måte.

Klubben har i tillegg sosiale plattformer hvor det deles aktiviteter, happeninger, kamper og bilder. ● Facebook Sportsklubben HerdInstagram


LAG

Lag som har fått samtykke til å opprette profiler i sosiale medier med bruk av klubbens navn, skal kjenne til klubbens retningslinjer om media og kommunikasjon. En må alltid være bevisst på at sosiale medier er kanaler som treffer mange mennesker og at det er viktig å ikke publisere innlegg som kan skade laget, klubben, motstanderen eller andre involverte.

Facebook og Instagram skal kun benyttes til å dele bilder/videoer av lagets opplevelser gjennom god sportsånd, holdninger, glede og inspirasjon. Og bilder/film bør være av så høy kvalitet som mulig.

Publisering av bilder

Klubbens retningslinjer rundt publisering av bilder er hentet fra Datatilsynets anbefalinger.

  • Spør de avbildede om det er greit at bildet av dem brukes. - Bilder og film av barn under 15 år kan ikke publiseres uten foreldrene/foresattes samtykke. - Publisering gjelder alle kanaler – både papir, mobil og på nett.
  • Foreldre kan samtykke til publisering av bilder under barnets medlemskap i Hoopit. Du finner dette under detaljer og generelt.
  • Portrettbilder er bilder som viser en eller flere bestemte personer og skal ikke publiseres uten samtykke fra de avbildede. Lagbilder er definert som portrettbilder og publisering kan bare skje hvis det er innhentet samtykke fra alle på bildet og fra deres foresatte dersom spillerne er under 15 år.
  • Situasjonsbilder er bilder der aktiviteten er hovedmotivet og ikke personen. Slike bilder kan offentliggjøres uten samtykke så lenge bildene er harmløse og ikke krenkende. Her må man utvise skjønn, og er det tvil - så innhentes samtykke.

Mer informasjon om publisering av bilder finnes hos Datatilsynet: Deling av bilder

Datatilsynet Utdanning/Kompetanse

Utdanning/Kompetanse


Trener- og lederkompetanse

Sportsklubben Herd ønsker godt skolerte trenere og ledere - og legger vekt på å legge forholdene til rette for dette. For å sikre våre aktive et godt tilbud vil vi at våre trenere og ledere skal være skolert iht. at vi er en kvalitetsklubb. Kvalitetsklubb - Norges Fotballforbund